AfaceriMarketing

Ce este o marcă comercială? Un ghid pentru companii

O marcă comercială este un design sau un cuvânt ușor de recunoscut, care diferențiază afacerea dvs. de alte entități

Fiecare companie, indiferent de dimensiunea sa, are o marcă comercială. Poate fi numele companiei, sigla sau chiar o formă sau culoare specifică.

De fapt, nu poți tranzacționa fără o marcă. Nimeni nu ar ști unde și cum să te găsească. Desigur, nu va fi la fel de prestigioasă ca Coca-Cola, dar este totuși un activ comercial valoros și care ar trebui protejat.

De ce?

Marca (odată înregistrată) împiedică alte companii să utilizeze o marcă similară fără permisiunea dvs.

Gândiți-vă doar la daunele care ar putea fi făcute afacerii dvs. dacă altcineva ar folosi marca (sau ceva remarcabil similar) pentru a vinde bunuri inferioare.

Care este diferența dintre ™ și ®?

Simbolul ™ semnifică o marcă comercială neînregistrată. Efectiv, tot ce face este să arate publicului că, în calitate de companie, utilizați un anumit cuvânt, siglă sau slogan ca marcă comercială.

Cu toate acestea, nu oferă nicio protecție legală în cazul încălcării.

Simbolul ®, pe de altă parte, arată că marca dvs. este înregistrată. Arată tuturor că aveți dreptul de proprietate legal asupra utilizării sale. Orice încălcare este acționabilă în conformitate cu legislația privind mărcile. Atât la nivel național, cât și internațional.

De ce ar trebui să alegeți cu atenție marca?

Marca are două obiective principale:

  • pentru a proteja publicul cumpărător de a fi indus în eroare;
  • pentru a proteja reputația afacerii dvs.

Pentru consumator, oferă o anumită liniște sufletească în ceea ce privește calitatea și proveniența bunurilor. De exemplu, oamenii ce cumpără de la Apple fac asta deoarece produsele sunt sinonime cu inovația și calitatea.

Pentru proprietarul afacerii, protejează imaginea afacerii sale de orice bunuri dăunătoare contrafăcute. Gândiți-vă la toți acei vânzători ambulanți pe care îi vedeți în vacanță și care vând bunuri „de designer”.

Aspecte de luat în considerare când alegeți marca pe care o veți folosi

Începând de sus, cele mai puternice și mai ușor protejate mărci comerciale sunt cele cu nume arbitrare sau fanteziste. Nu au nicio relație cu produsul sau serviciul vândut sub marcă (KODAK, Apple și Google).

În contrast, există mărci comerciale ce utilizează cuvinte sau fraze ce descriu un produs, ingrediente sau atributele acesteia. Acestea pot fi dificil de înregistrat. Însă, dacă se consideră că a dobândit semnificație secundară prin utilizarea exclusivă ca marcă de mai mulți ani, poate deveni protejabilă.

În partea de jos a pieței sunt denumiri generice. Acestea sunt cele mai puțin protejabile, deoarece cuvintele sunt necesare pentru întreprinderile din sectorul respectiv spre a descrie bunuri și servicii.

De asemenea, trebuie să vă asigurați că:

  • marca este ușor de citit și pronunțat;
  • nu există situația de a avea semnificații nedorite (în română sau în orice altă limbă străină dacă intenționați să tranzacționați în străinătate);
  • marca nu va crea confuzie cu privire la natura produsului dvs.

Când ar trebui să vă protejați marca?

Răspunsul simplu trebuie să apară cât mai curând posibil. Marca este una dintre cele mai valoroase active, dacă nu cel mai valoros activ, pe care le are afacerea dvs.

Odată înregistrată, proprietarul poate împiedica pe alții să utilizeze marca (sau orice altceva considerat similar). Pentru că nu vă puteți baza pe faptul că ați folosit marca mai întâi, dacă cineva vă contestă, vă veți pierde dreptul de a folosi marca respectivă.

Cât costă o marcă și cât durează?

Nu este întotdeauna ușor să renunți la bani pentru astfel de proiecte atunci când începeți o afacere. Cu toate acestea, poate fi mai rentabil decât v-ați putea imagina.

În cele mai multe cazuri, o marcă se înregistrează pe o perioadă de 10 ani. Taxele variază în funcție de țară. De asemenea, taxele vor varia dacă doriți să aveți protecție pe o piață internațională.

Odată înregistrată, aveți un monopol în ceea ce privește numele companiei dvs. Monopol care poate fi folosit pentru a-i ține pe alții în afara domeniului dvs. de afaceri.

Cum vă protejați marca?

Înainte de a examina acest lucru, există câteva concepții greșite care trebuie îndreptate:

  • doar pentru că marca face parte din numele companiei înregistrate, nu vă oferă protecție legală (împiedică doar pe cineva să înregistreze același nume de companie);
  • chiar dacă marca face parte din întregul nume de domeniu sau nu, nu sunteți protejat prin lege împotriva încălcării mărcii;
  • singura modalitate de a vă asigura că aveți legea de partea dvs., în cazul în care are loc o încălcare, este să vă înregistrați marca la Oficiul de Proprietate Intelectuală din țara de reședință.

Calea către înregistrarea mărcilor poate fi complicată și este esențial să o faceți corect, de la început. Dacă faceți o greșeală, înregistrarea nu va reuși.

Va trebui să o luați de la capăt.

Acest lucru nu numai că va duce la creșterea costurilor. Înseamnă și o întârziere considerabilă a protecției legale a mărcii dvs.

În plus, trebuie să decideți dacă o marcă națională sau la nivel de UE este cea mai bună pentru afacere. O marcă națională este, în general, o opțiune bună dacă activitățile de tranzacționare sunt locale sau limitate la România.

Pe de altă parte, o marcă europeană acoperă în prezent toate cele 27 de teritorii într-o singură aplicare. Poate fi o opțiune bună, rentabilă, dacă exportați sau intenționați să exportați în mai multe țări din Europa continentală.

Gând final

Sună complicat? Nu vă faceți griji. Nu trebuie să navigați singur pe acest câmp minat. Vă recomandăm să obțineți sfatul expertului sau al unui avocat calificat în domeniul mărcilor comerciale.

Un avocat de marcă își va petrece timpul cercetându-vă activitățile. Discută cu dvs. pentru a vă stabili planurile și va redacta cu atenție lista de produse și servicii pentru a acoperi ce faceți sau intenționați să faceți sub marcă.

Acesta va avea cunoștințele necesare pentru a prezice tipul de obiecții pe care le va întâmpina cererea de marcă. Va avea experiență în depășirea acestor obiecții, astfel încât cererea să aibă o cale cât mai lină de înregistrare.

Chiar înainte de depunerea cererii, acesta poate efectua o căutare a disponibilității. Astfel, determină dacă marca este gratuită pentru utilizare și înregistrare. De asemenea, vă sfătuiește cu privire la rezultate.

Advertoriale

Articole și documentații din diverse domenii de activitate. Suntem specializați în servicii de optimizare SEO, promovare și servicii de link building. Compania noastră deține peste 90 de website-uri din diverse domenii de activitate.

Articole recomandate

Back to top button