Consumatorii se așteaptă ca fiecare companie să aibă un website în zilele noastre. Și de ce nu ar face-o? Primul nostru instinct este să apelăm la un motor de căutare atunci când avem o problemă.
Asta dacă dorim să găsim rapid un produs sau serviciu ori să verificăm detaliile de contact ale unei companii sau orele de funcționare.
Este o sinucidere în afaceri să nu fim prezenți în mediul online.
În ciuda acestui fapt, un studiu recent a arătat că 45% din întreprinderile mici nu au un website. 36% își folosesc website-ul doar pentru a comunica știri clienților lor.
Cu toate acestea, cu atât de multă valoare de câștigat din digitalizare – scăderea costurilor de marketing și creșterea acoperirii fiind doar două avantaje – a avea un website (și a-l utiliza eficient) pentru a-ți comercializa afacerea este o necesitate absolută pe piața de astăzi.
Website-urile vă informează clienții. Le permit să se inspire și, în multe cazuri, să efectueze tranzacții. Website-ul dvs. ar trebui să sublinieze în mod clar ce face compania. Proiectarea unui website de succes înseamnă să poată converti cu adevărat vizitatorii în clienți.
Deci, ce bune practici și sfaturi pentru web design ar trebui să aveți în vedere? Indiferent dacă începeți de la zero sau căutați să reproiectați un website.
Trebuie să funcționeze pe toate dispozitivele
Statcounter urmărește 2,5 milioane de website-uri. S-a constatat că 51,3% din paginile încărcate provin de pe smartphone-uri și tablete. A fost prima dată când aceste dispozitive au depășit utilizarea desktopului.
Cifra evidențiază faptul că dispozitivele mobile sunt singura sursă de acces la internet pentru unele persoane. Sau, că acestea rămân cea mai bună alegere datorită ușurinței în utilizare.
Google a anunțat din 2017 că va acorda prioritate website-urilor compatibile cu dispozitivele mobile. Au trecut 4 ani de atunci, dar încă putem întâlni multe website-uri care nu sunt mobile friendly.
Google se concentrează în mare măsură pe afișarea rezultatelor ce oferă clienților cea mai bună experiență de utilizare.
Companiile nu își mai permit să aibă un website care nu corespunde.
Pur și simplu, un website construit utilizând principii de design web receptiv (RWD) se va modifica automat în funcție de modul în care utilizatorul îl vizualizează.
Aceasta înseamnă că se va regla între ecranele de pe mobil, tabletă, laptop și PC. Va schimba structura website-ului pentru a oferi utilizatorului cea mai bună experiență.
Un website trebuie să fie proiectat pentru vizitatori
Proiectarea receptivă este un concept ușor în principiu, dar vine cu unele provocări. Deși s-ar putea să vă gândiți că puteți micșora versiunea curentă de desktop în formă mobilă, nu e chiar așa.
Va trebui să luați în considerare aspectul textului pe o versiune mobilă. Paragrafele lungi de text pot crea pagini de conținut ce trebuie parcurse de utilizator.
De asemenea, va trebui să vă asigurați că imaginile sunt redimensionate pentru a se potrivi specificațiilor de proiectare, precum și încărcarea optimă pe un dispozitiv mobil.
În plus, este posibil să trebuiască modificate meniurile de navigare. Meniurile derulante sunt o opțiune bună dacă aveți o mulțime de pagini diferite.
Când proiectați, ar trebui să luați în considerare nevoile publicului dvs. Trebuie să vă construiți website-ul în consecință.
Pentru unele companii ar putea însemna adoptarea unei strategii pentru dispozitivele mobile. Sau, construirea pentru cel mai mic ecran posibil, înainte de extindere.
Cu toate acestea, dacă website-ul va fi vizitat la fel de des pe un desktop ca și pe un dispozitiv mobil, poate fi recomandată o abordare omniprezentă.
Nu complicați lucrurile prea mult
Un website poate fi prima impresie pe care un client o are despre afacerea dvs. E important să livrați o experiență captivantă și ușoară.
Oamenii vizitează adesea un website pentru a găsi ceva anume. De la un produs până la program. Este un motiv în plus pentru care e esențial ca fiecare aspect al acestuia să fie bine executat.
Trebuie să permită utilizatorului să găsească rapid ceea ce are nevoie. Dacă navigarea este deficitară, există șanse mari să pierdeți clientul.
Utilizatorii pot spune ce faceți, instantaneu? Serviciile dvs. sunt explicate utilizatorului în termeni simpli? Detaliile de contact sunt ușor de găsit pe o pagină? Întrebările frecvente sunt suficient de cuprinzătoare?
Când vă proiectați website-ul trebuie să luați în considerare modul în care utilizatorii se vor deplasa prin el. Dacă la întrebările lor li se răspunde imediat.
Evitați să aveți prea multe pagini. Dacă acest lucru este necesar, includeți-le în meniuri și submeniuri pentru a face design-ul general cât mai simplu.
Când structurați aceste meniuri gândiți-vă la cuprinsul unei cărți. Clasificarea dvs. ar trebui să îi ajute pe utilizatori să găsească pagina exactă pe care trebuie să o viziteze.
Pentru website-urile de comerț electronic care stochează mii de produse, navigarea filtrată este vitală. Utilizatorii nu își pierd răbdarea atunci când caută.
Folosirea „vizualizați mai mult” decât „pagina x” poate contribui la îmbunătățirea conversiilor. Oamenii pot fi descurajați de perspectiva de a derula prin pagini interminabile.
Optimizați pentru conversii
Este posibil să atrageți oameni pe website-ul dvs. Însă, dacă nu se convertesc, atunci pierdeți bătălia. Cheltuind timp pentru optimizarea ratei de conversie (CRO), veți putea testa cât de performant e website-ul.
Examinați zonele pe care le puteți îmbunătăți.
Pentru unele companii, o „conversie” va fi o vânzare. Pentru altele va fi o înscriere prin e-mail sau o descărcare a unui e-book.
Oricare ar fi acțiunea, aceasta trebuie efectuată. Implementarea unor strategii CRO serioase va crește șansele ca utilizatorii să finalizeze ceea ce ați dori să facă pe website.
Testele A/B și cele multivariate sunt modalități excelente de identificare a elementelor website-ului care ar putea afecta rata de conversie.
Pur și simplu, testarea A/B implică afișarea unei pagini de pe website către jumătate din utilizatori și o versiune alternativă a acelei pagini către cealaltă jumătate.
În teorie, ar trebui să vă permită să determinați impactul pe care o schimbare (mare sau mică) o are asupra obiectivului final.
Scade probabilitatea de eșec dacă testați un element nou sau îmbunătățiți o zonă ce nu e performantă. Exemple de testare A/B includ schimbarea unui aspect de pagină, mutarea formularelor de contact și schimbarea fontului sau a culorii îndemnurilor (CTA).
Asigurați-vă că analizați și călătoria clienților.
Acest lucru vă poate permite să vă îmbunătățiți semnificativ ratele de conversie. Uitați-vă de unde au început călătoriile vizitatorilor înainte de a ajunge pe website.
Ar putea fi un motor de căutare, rețelele sociale sau chiar offline. Acest lucru ar putea dicta și modul în care este utilizat website-ul.
Gândiți-vă la ierarhia de proiectare
Aspectul website-ului poate influența subtil utilizatorul în efectuarea anumitor acțiuni sau în a răspunde într-un anumit mod. Ierarhia vizuală sau de proiectare implică utilizarea designului pentru a încuraja anumite mișcări.
Cu ajutorul ierarhiei se poate „direcționa” în mod eficient atenția unui utilizator către o anumită zonă a unui website. Dimensiunea, culoarea, aspectul, poziția și stilul pot fi toate manipulate pentru a schimba perspectiva unui utilizator și a-l influența într-un fel.
De exemplu, cele mai importante elemente de pe pagină ar trebui să fie dominante din punct de vedere vizual. Totuși, nu ar trebui să depășească restul designului paginii.
Un test de estompare este o modalitate utilă de a verifica acest lucru.
Culorile pot influența, de asemenea, cât de important e ceva pe un website. Textul iese în evidență pe fundal sau „luptă” pentru atenție? Imaginea este mai importantă decât textul? Ce vrei ca utilizatorul să vadă mai întâi?
Sigla unei companii va fi, de obicei, plasată în colțul din stânga sus al unui website, cu detalii de contact în subsol și un CTA în colțul din dreapta sus sau în bara de meniu din partea de sus.
Cu toate acestea, deși sunt caracteristici comune de design ale multor website-uri, asta nu înseamnă neapărat că vor funcționa și pentru dvs.
Doriți să vă asigurați că aspectul oferă utilizatorilor suficiente opțiuni astfel încât să poată găsi ceea ce doresc, dar nu prea multe pentru că devine copleșitor.
Proiectarea unui website este un proces complex. Timpul necesar pentru a obține bazele corecte și păstrarea în minte a acestor bune practici ar trebui să vă ajute afacerea să iasă în evidență.