Foarte puține organizații „mici” prin alegere – se întâmplă doar să fie la etapa actuală a evoluției lor. Vor să vândă mai mult, să se extindă și să devină o afacere mai mare și mai bună.
Dar anul trecut, doar o treime dintre angajatorii IMM-urilor au raportat o creștere a cifrei de afaceri. Conform unui raport privind statutul întreprinderilor mici, cele mai frecvente obstacole în calea creșterii sunt:
- concurența pe piață (51%);
- legile în vigoare (46%);
- recrutarea personalului și abilitățile acestuia (37%).
Însă, depășirea acestor obstacole comune este sub controlul dvs. dacă aveți la dispoziție procesele de afaceri corecte.
De ce procesul este cheia?
S-ar putea să nu gândiți în termeni de proces, dar este un proces care se află în centrul a tot ceea ce faceți.
Este un proces care vă poate permite să reușiți sau să vă blocați dezvoltarea. Cele trei motive cheie pentru care se luptă întreprinderile mici sunt de cele mai multe ori la vedere.
Problema legată de creștere
Cercetările efectuate de Harvard Business Review au arătat că 86% dintre proprietarii de afaceri consideră că procesele și luarea deciziilor lor au devenit atât de complexe, încât au încetinit creșterea.
Procesele care implică o mulțime de oameni care lucrează „din memorie” nu funcționează bine la scară mare. Prin comunicări defalcate, oamenii nu fac lucrurile când ar trebui și afacerea ajunge să intre în faliment.
Când o companie se dezvoltă, acest lucru devine și mai complicat. Fără a defini procesele și a conveni „cine face ce” și „cine spune cui când să facă lucrurile”, capacitatea de a duce afacerea înainte încetinește.
Eroziune de proces
La aceasta se adaugă faptul că, fără o gestionare adecvată, procesele se vor eroda inevitabil, în timp. Angajații fie merg mai departe, fie găsesc alte modalități de a îndeplini sarcinile.
Deci, modul în care fondatorul a dorit inițial ca lucrurile să se facă s-a schimbat sau s-a pierdut pe parcurs, iar procesul devine ineficient.
Afacerile devin o activitate de rutină
Este ușor să vă simțiți confortabil și să vă blocați într-un ciclu de afaceri, care devine o rutină. Dar nu este fezabil să continuăm orbește ceea ce s-a făcut dintotdeauna.
Este important să ne mișcăm odată cu vremurile.
În lumea corporativă, schimbarea și îmbunătățirea continuă sunt necesare pentru a supraviețui peisajului competitiv din ce în ce mai mare de astăzi și pentru a vă menține compania cu un pas înaintea concurenței.
Impactul eșecului de a acționa
Dacă un antreprenor nu reușește să schimbe modul în care lucrează pe măsură ce afacerea crește, se va lupta pentru a-și atinge viziunea generală. Impactul va crește în întreaga organizație
Există mai multe implicații ale acestui lucru.
Control mai strâns
După ce a investit mult timp în creșterea și dezvoltarea unei afaceri, este de înțeles că un fondator simte că știe ce este mai bine.
Vor exista momente în care se gândesc: „Voi face asta singur”, pentru că este mai rapid. Dar acest lucru nu este scalabil pe măsură ce o afacere crește. Antreprenorul ajunge să gestioneze oamenii deștepți pe care i-a angajat să-l ajute.
Slabul moral al angajaților
Oamenii urăsc să se simtă controlați. Spuneți-le să facă ceva într-un anumit mod și vor găsi o modalitate de eludare. Acum, dacă procesele dvs. nu sunt efectuate în același mod, personalul este demotivat.
Atitudinea negativă a unui angajat nefericit este ca o „otravă” pentru o companie. Impactul este vizibil imediat asupra productivității angajaților și a performanței generale a organizației și, în timp, va afecta moralul general.
Fluctuația ridicată a personalului
În zorii milenianilor, nimeni nu își poate permite să fie mulțumit de modul în care lucrează. Acești noi absolvenți reprezintă viitorul multor companii. Doresc ca angajatorii să se concentreze mai puțin pe profit și mai mult pe oameni, produse și scopuri.
De multe ori, ei nu reușesc să livreze și vor sări peste sarcini. Deoarece ei știu că au o lipsă de competențe și, prin urmare, o altă companie din piață îi va putea angaja.
Oameni vs. proces
Oamenii sunt esențiali pentru ca procesele să funcționeze. Oamenii pot înțelege contextul unei situații, pot aplica logica necesară și pot ajunge la o concluzie informată.
Mai multe minți sunt, de asemenea, mai productive decât una singură. Un antreprenor poate avea aprecierea multor aspecte diferite ale afacerii, dar nu este neapărat un specialist în niciun domeniu anume.
Persoanele pe care le-a angajat ca specialiști ar trebui să poată identifica unde nu funcționează un proces și de ce. Ele vor ști, de asemenea, ce să facă pentru a aduce îmbunătățiri.
Împuternicește-ți oamenii
Trebuie să oferiți personalului libertatea de a face lucrurile în modul în care știe cel mai bine. Împuternicindu-i să meargă la treabă, ei se simt importanți, apreciați și că fac diferența. Împuternicirea oamenilor e mai simplă decât ați putea crede dacă urmați acești cinci pași.
1. Clarifică-ți rolul: nu trebuie să îți administrezi personalul. De asemenea, nu ar trebui să te așezi și să nu faci nimic. Este treaba ta să îi ghidezi, să-i orientezi în direcția corectă, să le oferi instrumentele și mediul în care își pot face treaba în măsura posibilităților, astfel încât să poată adăuga valoare organizației tale. Este cheia unui management eficient.
2. Creați procese: atunci când oamenii se alătură organizației dvs. doriți să le arătați modul de a face afaceri. Prin captarea proceselor și instruirea oamenilor, aceste cunoștințe pot fi împărtășite. Sistemul pe care îl utilizați trebuie să încurajeze oamenii să se implice activ, altfel vor simți că este doar o stradă cu sens unic.
3. Apoi permiteți oamenilor să le ignore: cum veți găsi vreodată un mod mai bun de a face lucrurile dacă nu lăsați personalul să exploreze diferite opțiuni? Împuternicește-i pe oamenii deștepți pe care i-ai angajat și dă-le libertatea de a-ți spune că ceva nu funcționează.
4. Captează feedback-ul: nu lăsa procesul să-ți condiționeze oamenii. După ce știți de ce ceva nu funcționează, schimbați-l, astfel încât procesul să se îmbunătățească data viitoare.
5. Efectuați modificări necesare: odată ce angajații știu că ascultați și faceți îmbunătățiri pe baza recomandărilor lor, aceștia se vor simți apreciați și vor avea mai multe șanse să contribuie din nou.
Gând final
Recunoașterea modului în care procesele defecte împiedică creșterea afacerii este doar primul pas pentru a face schimbări pe termen lung.
Împuternicirea angajaților dvs. și încurajarea acestora să își asume responsabilitatea pentru rolul lor, împreună cu asigurarea faptului că procesele dvs. sunt etanșe vor face diferența în companiile pe care le-ați creat.