Advertoriale SEOAfaceriMarketingȘtiri

Cum să alegeți un model de venit realist pentru platforma online

Ce este o platformă online?

Este corect să clarificăm acest concept, deoarece în zilele noastre platformele online sunt practic peste tot și toată lumea lansează altele noi.

Din punct de vedere tehnic, o platformă online este un loc digital în care are loc o formă de schimb între terți.

Ce înseamna asta?

Ei bine, să spunem că vreți să cumpărați Office 365 de la Microsoft. Ce se întâmplă este că plătiți către Microsoft o sumă de bani în schimbul utilizării celei mai recente versiuni de Office. Inclusiv stocarea în cloud și alte caracteristici.

Este ceea ce numim în general software ca serviciu sau SaaS.

Acum, să facem același exemplu cu YouTube. Îți place să vizionezi videoclipuri și să plătești YouTube Premium. Dar chiar faci schimb cu YouTube? În realitate, nu plătiți YouTube în schimbul unui serviciu.

Plătești pentru că vrei să scapi de publicitatea enervantă.

Schimbul real este între dvs. și persoana care a încărcat videoclipul, care primește bani de la YouTube.

De ce antreprenorii migrează către platformele online?

Este important să faceți această distincție. Clarifică principala caracteristică pentru care aceste platforme online sunt atât de populare printre antreprenori:

  1. sunt capital-light, ceea ce înseamnă că nu necesită instalații și echipamente pentru pornire;
  2. sunt afaceri de infrastructură: nu există un produs sau serviciu real care să fie dezvoltat și comercializat, ci doar infrastructura digitală.

În timp ce primul punct este comun majorității serviciilor digitale (Microsoft nu are nevoie de o fabrică pentru a-și codifica software-ul), al doilea este specific platformelor online.

Dacă nu vă place cea mai recentă versiune de Office 365, probabil că vă puteți muta la un serviciu concurent precum Google Docs.

Acest lucru nu este posibil cu YouTube. Gândește-te: unde te-ai duce? Vimeo? În plus, YouTube nu trebuie să ofere niciun serviciu. Doar se asigură că interacțiunea dintre utilizatorii de pe platformă funcționează fără probleme.

Aceasta este frumusețea platformelor online, cel puțin în mintea startupper-ului: sunt ușor de lansat și sunt mai puțin susceptibile de a eșua decât SaaS.

De ce ai nevoie pentru a reuși?

Ai nevoie doar de un lucru pentru a reuși: utilizatori.

Când numărul de utilizatori atinge o anumită masă critică, merge teoria, platforma va crește datorită efectului de rețea self-reinforcing. În acel moment, platforma e gata să devină mainstream și va avea o valoare intrinsecă a sa.

Acum, există un adevăr în această credință comună: într-adevăr, investitorii tind să recompenseze platformele care experimentează o creștere exponențială a numărului de utilizatori.

Problema este că, cu toate platformele lansate chiar și în cele mai exotice industrii, șansele ca platforma dvs. să obțină avantajul sunt extrem de scăzute.

Din păcate, riscați să nu creșteți suficient de repede și să nu câștigați bani. Nu este nimic distractiv în asta.

Prin urmare, în loc să se concentreze obsesiv pe adăugarea de utilizatori, antreprenorii care intenționează să lanseze o platformă online ar trebui să se asigure că își construiesc mai întâi o afacere rezistentă.

Pentru a face acest lucru, trebuie să vizeze o nișă de piață și să-și dezvolte platforma astfel încât să capteze clienți, adică oameni care se bucură să folosească platforma și sunt dispuși să plătească pentru aceasta.

A câștiga bani cu o platformă online, mai ales în primii ani, nu e sarcină ușoară.

Ce modele de venituri sunt bune pentru platforma dvs. online?

Deși vă las efortul de marketing pentru a dobândi clienți, vă voi sugera posibilele modele de venituri pe care ar trebui să le luați în considerare pentru ca platforma dvs. să înceapă să câștige bani cât mai repede posibil.

Credem că există patru moduri în care platformele online pot câștiga bani. Cât de realiste sunt fiecare pentru platforma dvs. va depinde în cele din urmă de tipul de afacere în care vă aflați și de maturitatea start-up-ului dvs.

1. Abonamentele

Pe vremuri, oamenii cumpărau software-ul într-o cutie fizică dintr-un magazin fizic. Îl instalau pe computerul lor și acesta era sfârșitul poveștii.

În prezent, întreaga industrie tehnologică a trecut la un model de afaceri prin care utilizatorii au acces la software prin intermediul aplicației web a companiei.

Ca atare, utilizatorii nu mai plătesc software-ul în bloc, ci se abonează la serviciu și efectuează plăți regulate. Pentru companii, abonamentele înseamnă venituri regulate; pentru clienți, înseamnă costuri recurente.

Prin urmare, nu este un secret faptul că abonamentele sunt cel mai bun model de venit pentru platformele online, dar și cel mai dificil de realizat.

Motivul constă în modul în care platformele online creează valoare.

SaaS creează valoare prin serviciul pe care îl oferă. Valoarea este într-un fel intrinsecă serviciului în sine.

Este de datoria clienților să decidă dacă prețul pe care trebuie să îl plătească este rezonabil în comparație cu valoarea pe care o obțin din utilizarea serviciului.

Platformele online nu funcționează așa. Ele nu creează valoare prin instrument, ci prin rețea. Prin urmare, pentru a avea puterea de negociere de a percepe taxe de abonament, o platformă online trebuie să aibă o rețea de utilizatori atât mare, cât și valoroasă.

1.1 Exemplu de abonament

Un exemplu bun este LinkedIn.

Să spunem că sunteți manager de vânzări al unei întreprinderi mici sau mijlocii și că sunteți plătit pe comision (sau comisioanele reprezintă o parte semnificativă din salariul dvs.).

Câtă valoare creează LinkedIn Premium pentru dvs.?

Puteți:

  • contacta un număr mare de companii din lume;
  • aceste întreprinderi pot fi clienți potențiali.

Desigur, există o creație masivă de valoare aici.

2. Taxe de listare

O definiție scurtă a taxelor de listare: taxele pe care utilizatorii trebuie să le plătească pentru a posta o ofertă de produs.

Ideea generală este că taxele de listare sunt potrivite doar pentru piețe. Într-un sens mai larg, însă, taxele de listare sunt prețul pe care utilizatorii trebuie să îl plătească pentru a-și evidenția oferta de produse sau servicii.

Dacă le considerăm așa, taxele de listare se pot aplica oricărei platforme.

2.1 Exemplu de taxă de listare

Luați Facebook, de exemplu. De fiecare dată când vedeți o postare sponsorizată, aceasta este o taxă de listare.

Faptul că este un post sponsorizat bazat pe date, adică este evidențiat doar pentru anumiți utilizatori, nu schimbă natura modelului de venituri.

Dacă luăm în considerare în schimb enumerarea taxelor doar într-un sens strict, acestea sunt destul de greu de implementat.

Vreți ca platforma să se dezvolte cât mai repede posibil, nu? De ce ați limita crearea de conținut taxând utilizatorii pentru postare?

Poate avea succes numai pentru piețe precum Craigslist, care funcționează:

  • cu o rețea masivă;
  • cu volume imense, astfel încât să poată percepe puțin pe post și să facă totuși o avere.

Cu toate acestea, listarea taxelor destinate postărilor sponsorizate reprezintă un model excelent de venit pentru platformele online.

De fapt, dacă sunt utilizate moderat, taxele de listare pot furniza fluxuri de numerar, fără niciun impact semnificativ asupra creșterii sau utilizabilității.

Există însă o capcană: utilizatorii pot fi dispuși să-și evidențieze postările doar dacă simt că trebuie să facă asta pentru a realiza ceea ce doresc.

Să luăm cazul website-urilor de întâlniri unde există un număr decent de utilizatori de sex feminin, cum ar fi Tinder, de exemplu.

Utilizatorii de sex masculin pot avea un puternic stimulent să plătească pentru promovarea profilului lor pe platformă dacă:

  • știu că pot ajunge la un număr relativ mare de fete;
  • știu că au o concurență masivă pe care trebuie să o depășească pentru a avea șanse mai mari de a găsi o parteneră.

Prin urmare, da, puteți utiliza taxele de listare imediat ce platforma dvs. este gata. Însă, veți avea nevoie de o rețea mare pentru a le face să funcționeze.

3. Comisioane

Comisioanele sunt de departe modelul nostru preferat de venituri: nu împiedică creșterea, pot fi implementate imediat și pot aduce o cantitate semnificativă de bani.

Ați folosit vreodată Airbnb?

Mergi la platformă și cauți cazare pentru vacanța de vis, totul gratuit. După ce o găsiți și o rezervați imediat, Airbnb vă percepe un mic procent din întreaga sumă.

Plătiți, plecați în vacanță, vă distrați apoi vă întoarceți acasă și vă veți gândi la AirBnB și anul viitor.

Din acest proces de cumpărare putem realiza marile avantaje ale modelelor de venituri bazate pe comisioane:

3.1 Nu au nevoie de o rețea mare pentru a funcționa

Sună de necrezut pentru o platformă, dar este adevărat. Desigur, utilizatorii trebuie să găsească ceea ce caută. Și trebuie să aibă încredere în tine (asta este primordial).

Dar, odată ce găsesc ce vor, o să cumpere. Nu cumpără din cauza efectului de rețea, cumpără pentru că le place ceea ce cumpără.

Chiar și pentru platformele online, uneori calitatea depășește cantitatea.

3.2 Nu împiedică creșterea și nici nu deranjează utilizatorii

Așa cum am scris înainte, puteți utiliza Airbnb o dată pe an sau în fiecare lună, practic oricând doriți. Asta înseamnă că, din partea utilizatorului („invitatului” din Airbnb), nu există niciun angajament sub forma unui abonament.

Pe de altă parte, nu este nevoie nici de taxarea furnizorilor („gazdele”), deoarece platforma va câștiga bani oricum din postările lor.

3.3 Permit platformei să producă un flux constant de bani

Pentru a posta un apartament de închiriat în New York pe Craigslist, plătiți 5 USD. Pentru vacanța dvs. de 1.000 USD, Airbnb primește 150 USD.

În jargonul de marketing, modelele de venituri bazate pe comisioane permit platformelor online să devină „high-ticket”, adică să câștige bani buni dintr-o singură vânzare.

Acest lucru întărește ideea că nu aveți nevoie de o rețea imensă pentru a percepe comisioane pe platforma dvs.

În cazul în care comisioanele sunt atât de grozave, de ce nu sunt pe primul loc?

Pentru că, mai întâi, funcționează numai cu piețe. În al doilea rând, acestea sunt fezabile numai dacă platforma poate controla tranzacția. Din păcate, aceasta nu este o sarcină ușoară.

Pentru majoritatea platformelor este aproape imposibilă.

Asta se întâmplă deoarece oamenilor nu le place să achite comisioane. De îndată ce cele două părți se cunosc, vor ieși imediat din platformă și vor închide tranzacția în mod privat.

Puteți încerca să-i forțați să rămână, dar nu aveți idee cu câte trucuri pot veni oamenii pentru a evita să plătească ceea ce consideră a fi costuri suplimentare.

Varianta câștigătoare este de a oferi oamenilor un motiv să rămână.

Într-un cuvânt, încredere.

Uber este un bun exemplu în acest sens: nu doriți să urcați într-o mașină aleatorie la periferia unui oraș mare când soarele apune.

Pentru a realiza acest lucru, trebuie să aveți o infrastructură tehnică și financiară masivă. Poate că nu aveți nevoie de o rețea imensă, dar aveți nevoie de investitori puternici.

4. Taxe de interacțiune

Aici vor ajunge cele mai multe platforme care se află la început de drum. Taxele de interacțiune sunt mai puțin eficiente decât celelalte modele de venituri menționate. Cu toate acestea, au un mare avantaj: flexibilitatea.

În primul rând, ce sunt taxele de interacțiune?

Ei bine, ați ajuns vreodată pe o platformă în care totul este gratuit, dar imediat ce începeți să faceți click aici și acolo, apar panouri care spun că acest lucru costă atât, acesta costă atât sau că trebuie să cheltuiți (deci cumpărați) credite pentru a continua?

Ok, acestea sunt taxe de interacțiune.

În esență, utilizatorii sunt liberi să facă orice doresc, dar trebuie să plătească pentru anumite funcții, în general atunci când există interacțiune cu alți utilizatori.

Mai mult decât atât, vă puteți împărți taxele cât doriți. O anumită acțiune poate costa X, în timp ce alta poate costa 2X, deoarece este mai valoroasă pentru utilizator și doriți să câștigați și mai mult.

În acest fel, puteți face ca modelul dvs. de venituri să semene cu unul bazat pe comisioane.

O altă posibilitate este ca utilizatorii să nu primească bani, ci credite (deși trebuie să cheltuiască bani pentru a obține creditele).

În acest fel, veți obține și mai multă flexibilitate. Puteți acorda utilizatorilor credite gratuite pentru a le permite să se obișnuiască cu platforma, apoi să le încarce.

Puteți face să câștige credite dacă efectuează acțiuni valoroase pentru dvs. De exemplu, prin invitarea prietenilor să se alăture platformei (astfel de scheme sunt denumite gamificări).

4.1 De ce să nu folosiți și taxele de interacțiune?

La sfârșitul zilei, taxele de interacțiune pot fi modelate astfel încât să aibă câteva caracteristici de la listarea taxelor și comisioanelor: cum să nu vă placă?

Un singur cuvânt: complexitate.

Oamenii de pe internet nu au mult timp, cu siguranță nu pentru tine și structura ta de taxe. Dacă nu o înțeleg, nu vor cumpăra. Prin urmare, puteți fi flexibil în stabilirea taxelor numai până la un anumit punct.

4.2 Exemplu de taxe de interacțiune

Luați exemplul Thumbtack, o platformă de start-up care conectează clienții cu profesioniștii locali. Iată cum funcționează pachetele de credite:

  1. cumpărați unul dintre cele trei pachete de credit disponibile când vă înscrieți;
  2. creditul pe care îl achiziționați este adăugat la soldul Thumbtack;
  3. când obțineți un potențial care se potrivește preferințelor dvs., costul urmăririi este dedus din creditul respectiv;
  4. după ce ați consumat creditul, costul fiecărui client potențial suplimentar va ajunge pe cardul pe care l-ați adăugat în cont.

Taxele de interacțiune sunt probabil cel mai bun model de venituri atunci când platforma dvs. este încă în creștere.

Business

Articole și documentații din diverse domenii de activitate. Suntem specializați în servicii de optimizare SEO, promovare și servicii de link building. Compania noastră deține peste 90 de website-uri din diverse domenii de activitate.

Articole recomandate

Back to top button