Nu este nimic mai rău decât acel sentiment ciudat în stomac după ce îți dai seama că tocmai ai pierdut câteva date importante despre afacere și s-ar putea să nu le poți recupera.
Indiferent dacă unele dintre fișierele dvs. au fost corupte, ați formatat accidental un hard disk sau pur și simplu ați pierdut dispozitivul, primul dvs. gând este probabil să intrați în panică.
Din fericire, dacă datele dvs. de afaceri au dispărut, există de obicei șanse mari ca acestea să poată fi recuperate folosind software specializat.
Pentru a vă crește șansele de a vă putea recupera datele, este important să știți exact ce (și ce să nu faceți) în cazul în care se întâmplă cel mai rău scenariu.
Iată opt pași de urmat dacă vă aflați în această poziție destul de neplăcută.
Evaluează situația
Este firesc să intri imediat în panică. Totuși, este important să evaluezi cu atenție situația pentru a încerca să înțelegi ce s-a întâmplat. Înțelegând pașii care duc la pierderea datelor și notându-i, vei avea șanse mai mari de a decide următorul curs de acțiune.
Ia act de ceea ce făceai, dacă s-a întâmplat ceva neobișnuit și dacă a existat vreo defecțiune tehnică. De asemenea, este înțelept să notezi datele despre care crezi că sunt pierdute. Cu cât poți oferi mai multe informații echipei IT sau specialistului în recuperare, cu atât mai bine.
Verifică dacă dispozitivul funcționează în continuare
Dacă se întâmplă cel mai rău și dispozitivul se oprește în mijlocul unei sarcini, va trebui să afli dacă funcționează în continuare corect.
Creșterile de tensiune sau defecțiunile mecanice pot duce la oprirea dispozitivului. În acest fel, încercarea de a identifica ceea ce nu a funcționat este esențială.
Dacă dispozitivul nu va porni din nou, există încă șanse ca hard disk-ul să poată fi recuperat și accesat folosind un alt dispozitiv.
Verifică dacă există activități dăunătoare
Dacă datele aparent au dispărut de la sine, dar ai în continuare acces complet la dispozitiv, ar putea exista o cauză rău intenționată.
Anumiți viruși pot duce la pierderea datelor. Prin urmare, este înțelept să te deconectezi de la internet și să rulezi software-ul antivirus cât mai curând posibil.
Dar este, de asemenea, important să fii conștient de hack-uirea de date, care a crescut în ultimii ani.
Compania dvs. va avea, fără îndoială, o politică de securitate în această eventualitate. Ar trebui să vă informați echipa IT imediat ce observați ceva suspect. Mai ales, dacă ați dat click pe link-uri în e-mail-urile spam sau ați descărcat fișiere pe care nu ar trebui să le aveți.
Dacă credeți că s-au scurs date sensibile despre clienți, este important să discutați imediat cu cineva despre implicațiile potențiale GDPR și pașii următori.
Căutați copii de rezervă
Dacă niciuna dintre situațiile de mai sus nu vi se aplică, problema este probabil din cauza unei erori umane sau a coruperii fișierelor. Trebuie să verificați dacă există copii de rezervă ale datelor pierdute.
Este posibil ca informațiile să fi fost copiate pe un hard disk extern. O altă posibilitate este ca datele dvs. să fie salvate automat în cloud, în funcție de modul în care funcționează afacerea.
Ar putea fi, de asemenea, o idee bună să discutați cu alți colegi care ar putea avea datele.
Opriți utilizarea dispozitivului
În momentul în care vă dați seama că datele dvs. se pot pierde și ați efectuat verificările relevante enumerate mai sus, încetați să utilizați imediat dispozitivul.
Pentru mulți oameni fără cunoștințe tehnice, este mult mai ușor să agraveze problema – făcând datele permanent irecuperabile – decât să le rezolve.
Dacă este vorba de daune mecanice sau de software, încetarea utilizării dispozitivului și oprirea acestuia pot ajuta la prevenirea producerii unor pagube suplimentare.
Nu încercați să deschideți dispozitivul
În cazul deteriorării dispozitivului, poate fi tentant să încercați să remediați singur problema.
Dar, cu excepția cazului în care aveți experiență în recuperarea datelor și o instalație de laborator curată, e posibil să provocați mai multe daune dispozitivului dvs. dacă încercați să îl deschideți.
Chiar și cele mai mici particule de praf pot deteriora echipamentele sensibile. În acest mod se pot distruge datele care ar fi putut fi salvate.
Dacă nu știți ce faceți, este mai bine să lăsați munca pe seama specialiștilor.
Notificați persoanele potrivite
După ce ați confirmat că nu există backup și datele sunt pierdute, este timpul să luați legătura cu asistența dvs. IT. Aceasta poate fi internă sau externă. De asemenea, poate fi un specialist în recuperarea datelor.
Transmiteți notele pe care le-ați făcut. Răspundeți la orice întrebări pe care le-ar putea avea despre ceea ce s-a întâmplat.
Este important să fiți sincer. Mai ales dacă pierderea datelor a fost rezultatul propriilor acțiuni. Aceste informații le vor oferi șanse mai mari de a vă recupera datele și de a remedia problema.
Împachetați în siguranță dispozitivul
Dacă trimiteți dispozitivul către o companie externă de IT sau o firmă de recuperare a datelor, este important să îl împachetați în siguranță. Folosiți o folie cu bule și căptușeală.
Folosiți un serviciu de curierat înregistrat pentru a transporta echipamentul în siguranță. Dacă este posibil, livrați-l personal.
Ca regulă generală, e o idee bună să împachetați dispozitivele într-o cutie de două ori mai mare ca echipamentul. Dacă aveți dubii, discutați cu furnizorul dvs. IT care vă va putea sfătui cu privire la ambalare.
Gând final
Dacă pierzi date, acționarea rațională este cheia pentru a le recupera.
Deși recuperarea nu este întotdeauna posibilă, urmând aceste recomandări, veți putea crește șansele de a vă salva datele de afaceri.
Recomandarea noastră este să preveniți pe cât de mult posibil asemenea situații. Fie că lucrați doar cu software licențiat, fie că aveți o alternativă de backup, datele afacerii pot bloca operațiuni generatoare de venit.
Cu siguranță nu doriți să fiți într-o situație asemănătoare.