Nu este o coincidență faptul că unele dintre cele mai de succes companii din lume sunt cunoscute pentru că au o cultură excelentă a organizației.
În timp ce multe companii mari ar fi putut să vadă cultura lor erodându-se pe măsură ce au crescut în dimensiuni, precum Apple, Google și John Lewis s-au lipit de aceleași valori care au fost stabilite pentru prima dată când erau simple start-up-uri.
Nu numai că acest lucru i-a văzut atrăgând și păstrând în mod constant angajați fantastici, dar a oferit și succes comercial. Au primit recunoaștere la nivel mondial.
Deci, ce diferențiază culturile acestor companii? De ce este atât de importantă cultura companiei? Cum se creează și menține o companie o cultură câștigătoare? Înainte de a răspunde la aceste întrebări, mai trebuie stabilit ceva.
Ce înseamnă, de fapt, cultura companiei?
Ce este cultura companiei?
Nu există o definiție unică a culturii companiei. Totuși, poate fi descrisă în mod rezonabil ca normele și valorile stabilite ale unei organizații.
La fel ca un oraș sau o țară, o companie poate avea propriile tradiții, obiceiuri, credințe, atitudini și moduri de a face lucrurile.
Cultura unei afaceri va pătrunde în general prin personalul, procedurile și activitățile organizației. Într-o structură ierarhică tradițională, cei de pe treptele superioare, cum ar fi managerii și directorii, tind să aibă o influență mai mare asupra stabilirii și schimbării culturii.
Încurajarea comunicării verticale, programarea întâlnirilor periodice ale echipei, organizarea de evenimente sociale și utilizarea birourilor deschise sunt moduri în care un manager poate influența cultura unei companii.
De ce este importantă cultura companiei?
Având în vedere că o cultură a companiei atinge fiecare aspect al afacerii, înseamnă că poate avea un efect profund asupra nivelului de succes sau eșec al unei companii.
Cultura este adesea strâns asociată cu satisfacția angajaților.
O cultură pozitivă a personalului va îmbunătăți păstrarea lui în timp ce va crește productivitatea și creativitatea. Acest lucru va avea o influență pozitivă asupra profitabilității companiei.
Pe de altă parte, o cultură negativă la locul de muncă va avea ca rezultat niveluri ridicate de rotație a personalului și a clienților nemulțumiți. În cele din urmă, va avea profitabilitate minimă sau chiar nulă.
Cultura companiei se poate manifesta și în modul în care comunică cu angajații săi și cu părțile interesate externe. Promovând o cultură a comunicării, o afacere va fi mai capabilă să identifice și să valorifice ideile noi, inovatoare, din forța sa de muncă.
În mod similar, conducerea este mai probabil să afle rapid de probleme și eșecuri. Pot să ia măsuri acolo unde este necesar.
Care sunt semnele distinctive ale culturii unei companii?
Dacă angajații unei companii sunt plini de idei și entuziasm, dacă îl cunosc pe fondator și simt că îl pot contacta și dacă împărtășesc idealurile și principiile de bază ale companiei, este un semn că afacerea are o cultură excelentă a companiei.
Într-adevăr, comportamentele angajaților vă pot spune tot ce trebuie să știți despre cultura companiei. Acestea includ lucruri cum ar fi să rămânem peste program pentru a ajuta un coleg sau să discutăm la prânz despre o idee excelentă de produs nou.
Chiar să abordăm conducerea atunci când se întâmpină o problemă.
Unele dintre cele mai bune exemple de cultură a companiei provin din Silicon Valley. În anumite sensuri, a reinventat ceea ce înseamnă cultura companiei.
Google, de exemplu, a stabilit o cultură deschisă, informală de dezvoltare a produselor. În această cultură toți angajații sunt încurajați să vină cu idei.
Toată lumea are acces la directorul executiv și la fondatori. Apple are o puternică cultură a inovației. Însă se spune că a realizat acest lucru printr-o cultură a muncii din greu și cu eforturi spre perfecțiune.
Cum creez o cultură excelentă a companiei?
Cel mai periculos lucru pe care îl puteți face este să presupuneți că o mare cultură a companiei se va dezvolta singură.
Ca proprietar sau manager de afaceri, crearea și menținerea unei culturi pozitive și sănătoase necesită o cantitate vastă de gândire și efort.
Amintiți-vă că acțiunile dvs. (nu doar cuvintele) vor reprezenta un exemplu puternic pentru angajați. În calitate de lider al organizației, personalul vă va căuta pentru îndrumare și direcție.
Dacă nu sunteți sigur sau apatic, acest lucru va avea un impact substanțial negativ asupra culturii companiei dvs. Dacă doriți ca afacerea să aibă o cultură deschisă, cooperantă și utilă, trebuie să începeți prin a întruchipa acele calități în modul în care aveți de-a face cu personalul și clienții.
În cele din urmă, și cel mai important, concentrarea pe comunicarea bidirecțională va ajuta la răspândirea culturii. Va face angajații să se simtă parte a familiei dvs. corporative.
Un birou deschis sau o politică a „ușilor deschise” va contribui la încurajarea comunicării libere și deschise cu conducerea. Promovarea unui mediu de lucru excelent va aduce beneficii imense culturii și companiei dvs., în ansamblu.
Concluzie
Cultura organizațională nu este ceva fictiv. Din cauza că este ignorată în multe afaceri, consecințele nu întârzie să apară.
Cultura companiei face parte din imaginea de marcă și a brandului afacerii. Proprii angajați sunt primii promotori ai afacerii. Prin urmare, o cultură organizațională solidă va susține acest demers.
Trebuie să aveți o strategie bine pusă la punct. Cultura organizației nu se dezvoltă peste noapte. Și, de cele mai multe ori, reflectă foarte clar viziunea și spiritul personal al fondatorilor ei.