Este ușor să aveți confuzii între creativitate și inovație. În multe privințe, aceste concepte se bazează unele pe celelalte.
Pentru a fi creativ, un individ, un grup sau o companie trebuie să poată veni cu idei noi. Dar, pentru a fi inovatori, trebuie să acționeze pe baza acestor idei.
Ce este creativitatea?
După cum sugerează cuvântul, creativitatea este despre creație. Este vorba de valorificarea puterii minții de a concepe noi idei, planuri de produse, experimente gândite, gusturi, senzații sau artă. Creativitatea poate fi o formă de exprimare sau un mod de rezolvare a problemelor.
Oricine poate fi creativ și în orice context. Există creativitate în departamentul de marketing, la fel cum poate exista creativitate pe un teren de fotbal.
În mod tradițional, creativitatea a fost lăsată în seama acelor companii „nebunești” care încearcă în mod deliberat să facă lucrurile diferit.
Majoritatea întreprinderilor tind să favorizeze o abordare tradițională și monotonă a conducerii organizațiilor lor. Cu toate acestea, schimbarea peisajului de afaceri înseamnă că organizațiile încep să ia în considerare o abordare mai creativă a muncii.
De ce este importantă creativitatea?
Creativitatea poate ajuta o companie să gestioneze sarcinile, să îmbunătățească performanța personalului și să creeze produse de calitate.
Este, de asemenea, vitală în încurajarea unei imagini de companie plăcute și aspiraționale. Consumatorii pot acum să obțină o imagine a vieții companiei. Prin urmare, întreprinderile trebuie să poată să-și descrie cultura interioară într-un mod care o face să pară atrăgătoare.
Pe măsură ce noile tehnologii continuă să se dezvolte și să devină disponibile, companiile trebuie să fie flexibile și capabile să se țină în trend cu ultimele noutăți.
Creativitatea le permite să identifice cu ușurință noi moduri în care tehnologia poate fi aplicată pentru a-și ajuta afacerile.
La fel, cu rețelele sociale și alte forme interactive de marketing disponibile, nu a fost niciodată mai important ca entitățile să poată fi creative.
Permiterea angajaților să fie mai creativi îi pot inspira să vină cu idei interesante și să își îmbunătățească producția generală. Multe companii de top din lume au început să adopte metode netradiționale de încurajare a creativității maxime a angajaților lor.
Ce este inovația?
Inovația, pe de altă parte, are nevoie de stabilitate și consecvență. E vorba despre schimbarea unui proces comun sau de lungă durată prin îmbunătățirea acestuia.
Doar prin existența unui status quo se poate dezvolta pentru a inova. Deci, în timp ce creativitatea și inovația împărtășesc legături puternice, procesele sunt complet diferite.
Inovația înseamnă a lua idei nou create și a le dezvolta în ceva util și practic. În multe privințe inovația e procesul de transformare a teoriei în practică.
Cel mai obișnuit tip de inovație este cea evolutivă.
Înseamnă găsirea unor modalități de a aduce îmbunătățiri incrementale produselor și serviciilor dvs. Acest tip de inovație prezintă mai puține riscuri.
În general este mai ușor să stabiliți cererea pentru aceste îmbunătățiri și să calculați rentabilitatea probabilă a investiției.
Cu toate acestea, necesită în continuare o abordare strategică, direcționată. Nu are prea mult rost să îmbunătățim un produs într-un mod pe care clienții să nu-l aprecieze.
Cel mai bun mod de a identifica oportunitățile de inovație evolutivă este să vorbiți cu clienții existenți. Încercați să aflați ce apreciază cel mai mult la produsele și serviciile dvs. și ce aspecte ar dori să fie îmbunătățite.
Dacă durata de viață mai mare a bateriei e prioritatea lor numărul unu, atunci probabil ar trebui să fie ținta dvs. numărul unu pentru inovație.
Însă, dacă apreciază și portabilitatea ușoară a produsului, probabil că nu este o idee bună ca noua dvs. versiune să fie mult mai mare sau mai grea.
De ce este importantă inovația?
Este singura modalitate prin care vă puteți diferenția produsele și serviciile de cele ale concurenților dvs. Pentru ca potențialii clienți să vă aleagă afacerea, oferta dvs. trebuie să fie distinctivă și valoroasă.
Singura modalitate de a realiza acest lucru este prin inovație.
Poate fi tentant să-i lași pe rivalii tăi să facă tot efortul creativ și inovațional, cu toate investițiile, experimentarea și riscurile pe care le presupune acest lucru.
Apoi, când vin cu un produs nou „orbitor” sau cu o îmbunătățire, puteți copia pur și simplu ceea ce au făcut la o fracțiune din efort. Pe de altă parte, există mai multe capcane în această abordare.
Cel mai important, veți juca întotdeauna la risc. Oricât de repede obțineți versiunea pe piață, rivalii vor avea întotdeauna un avantaj.
Ei vor planifica deja următoarea lor mișcare. Aceasta înseamnă că clienții vor merge mai întâi la rivali, care își vor menține reputația de a conduce piața.
Compania dvs. nu va ieși în evidență în acest mod. Va exista întotdeauna altcineva care a îndeplinit deja nevoile și dorințele clienților. Vă veți dăuna propriei mărci și ați putea încălca drepturile de proprietate intelectuală.
Însă, inovația nu trebuie să se concentreze asupra schimbării unui produs sau serviciu. Puteți găsi un nou proces inovator care vă permite să creați un produs mai eficient fără a compromite calitatea. Puteți oferi un preț mai mic pentru produse sau servicii.
În mod similar inovația ar putea veni sub forma unui nou sistem de distribuție. Acesta vă poate permite să ieșiți în evidență oferind cea mai rapidă livrare către clienți.
Creativitate și inovație la locul de muncă
Exploatarea creativității și a inovației în afaceri poate spori performanța și rezultatul final. Dar mai întâi, trebuie să creați contextul potrivit pentru ca ambele să se întâmple.
Încurajarea creativității poate implica o mulțime de strategii diferite.
De exemplu, puteți permite angajaților să lucreze în afara biroului. Personalul va putea să intre și să părăsească biroul atunci când vor, nu când le spune programul.
Biroul în sine trebuie să fie prietenos cu creativitatea. Există modalități prin care puteți adapta mediul de lucru pentru a sprijini talentele angajaților.
Este important să lăsați personalul să se simtă liber atunci când explorează idei noi. Indiferent dacă este vorba de modificarea produsului sau de dezvoltarea unui concept complet nou.
Implicați echipa, împărtășiți responsabilitatea, recompensați munca bună și fiți gata să răspundeți la feedback-ul pieței. Amintiți-vă, ideile și inovația dvs., oricât de uimitoare, trebuie să îndeplinească o nevoie în rândul clienților.
Nu există o sursă garantată de idei extraordinare, dar acestea tind să fie generate de angajații cei mai implicați și pozitivi. Nu provin din personalul plictisit sau stresat.
Ideile grozave provin uneori din sesiunile de brainstorming, dar încercarea de a forța ideile e contraproductivă. În realitate, ideile grozave pot veni atunci când apare o anumită problemă care necesită o soluție. Sau chiar atunci când un angajat este în drum spre casă, gândindu-se la ziua ce tocmai de încheie.
Cheia este să folosiți cultura și procesele afacerii pentru a surprinde aceste idei atunci când se întâmplă. Cutiile de sugestii ale personalului și timpul creativ alocat pot funcționa. Uneori, tot ce este necesar e un mesaj din partea șefului că toate ideile sunt binevenite.