AfaceriMarketing

Istoria și evoluția comerțului electronic

Amazon și eBay sunt considerate pe scară largă drept pionierii comerțului electronic

Odată cu lansarea în 1997 a „celei mai mari librării a Pământului”, fondatorul Amazon, Jeff Bezos, a dat multor oameni primul acces în lumea interesantă a comerțului electronic.

Magazinul său online în creștere rapidă a câștigat peste 252 de milioane de dolari în primul an. Restul, așa cum se spune, este istorie.

A fost o poveste similară pentru antreprenorul american născut în Franța, Pierre Omidyar. Compania acestuia, AuctionWeb, a câștigat 95 milioane de dolari în al doilea an. Pe drumul său spre dezvoltare a devenit eBay.

Dar nu era o evoluție complet simplă. Cu un mare succes a venit un mare risc. Sfârșitul mileniului a adus prăbușirea .com. Acest colaps a vizat mii de companii pe internet.

Cu toate acestea, mai degrabă decât să anunțe moartea comerțului electronic, colapsul .com a făcut contrariul. Din cenușă a ieșit un nou val de afaceri care a deschis calea cumpărăturilor online așa cum o cunoaștem astăzi.

Deși Amazon și eBay sunt considerate pe scară largă drept pionierii comerțului electronic, originile sale pot fi urmărite cu mult înainte de anii ’90.

Epoca marilor vise

Anii ’60 sunt un deceniu care va fi amintit pentru totdeauna ca o perioadă de schimbări sociale, culturale și politice uriașe.

Discursul „Am un vis” al lui Martin Luther King Jr. Asasinarea președintelui John F. Kennedy. Aterizarea pe lună. Războiul din Vietnam. Toate momentele esențiale din istoria americană și globală.

Dar a fost, de asemenea, un deceniu de progrese tehnologice monumentale. Anii ’60 au văzut primul joc pe PC din lume. Primul supercomputer. Prima casetă compactă.

Adesea ratată printre aceste „salturi uriașe pentru omenire”, totuși, a fost introducerea schimbului electronic de date (EDI) și a transferului electronic de fonduri (EFT).

Două dintre principalele fundații de bază ale comerțului electronic (EDI și EFT) au fost dezvoltate prima dată la sfârșitul anilor ’60. Companiile au devenit conștiente de dificultățile care stau în natura tranzacțiilor comerciale pe hârtie.

Având în vedere rapiditatea, costurile și acuratețea sistemelor, o serie de industrii și companii (inclusiv General Motors și Ford) au început să apeleze la sistemele informatice ca bază a tranzacțiilor comerciale de rutină.

Tehnologia a fost implementată în domenii precum comenzile clienților și facturile către și de la furnizori.

Cu aceste sisteme rudimentare, însă, au început să apară probleme. Procesul de transfer al datelor tranzacționale între două companii diferite, folosind două formate diferite de EDI, a devenit unul lung și confuz.

Doar în anii ’70 marile afaceri au început să-și unifice formatul de date.

Nașterea internetului

În ciuda faptului că este considerat în mod obișnuit ca un produs de la sfârșitul anilor ’80 și începutul anilor ’90, rădăcinile internetului mondial, la fel ca și comerțul electronic, se află în anii ’60 și ’70.

Ne referim la introducerea în 1969 a Arpanet. A fost prima rețea din lume rulată pe tehnologia de comutare a pachetelor. Utilizatorii au putut transmite simultan cantități mari și complexe de date.

Sistemul a fost dezvoltat și finanțat în principal de Agenția de Proiecte de Cercetare Avansată (ARPA) și de către Departamentul Apărării al Statelor Unite.

Sistemul a fost deschis pentru utilizare universitară la sfârșitul anului 1969.

A fost deschis în scopuri de cercetare colaborativă și științifică. A fost o decizie care, deși accidentală, a dus la ceea ce mulți cred că este prima tranzacție de comerț electronic.

Mai exact, a fost vorba despre o vânzare de canabis între studenții de la Stanford Artificial Intelligence Laboratory și Massachusetts Institute of Technology.

De-a lungul anilor ’70, dezvoltarea „web-ului conectat” a făcut salturi uriașe. A urmat apoi introducerea poștei electronice în 1971, primul modem PC din lume în 1977 și „blestemul” căsuței de e-mail, spam-ul.

Începutul anilor ’80 a adus introducerea TCP/IP. Este un protocol de control al transmisiei care lega toate rețelele ARPA împreună.

De asemenea, s-a lansat sistemul Domain Name System (DNS). A oferit fiecărei adrese IP un nume de domeniu prietenos cu omul. Apoi, se transforma în adresa IP a domeniului odată introdusă.

HTTP și SSL

De-a lungul perioadei de schimbări tehnologice rapide și de extindere a internetului, văzută la începutul anilor ’90 a existat întotdeauna amenințarea generală a securității cibernetice.

Cu un număr tot mai mare de atacuri raportate asupra rețelelor, de la instituții mari până la PC-urile individuale, utilizatorii au devenit din ce în ce mai conștienți de pericolele utilizării internetului.

În special în ceea ce privește comunicarea datelor.

Hypertext Transfer Protocol Secure (HTTPS), o evoluție a protocolului de aplicație standard web original HTTP, a fost inițial introdus în 1994 de Netscape Communications.

Lansarea sa a coincis cu cea a Netscape Navigator. A fost succesorul primului browser Interfață grafică de utilizator (GUI) din lume, Netscape Mosaic.

Construit în esență ca un protocol sigur pentru transmiterea și comunicarea datelor între rețele, scopul principal al HTTPS este autentificarea website-ului și a serverului cu care se comunică. Este menit să prevină atacurile Man-in-the-Middle (MitM).

Lucrând mână în mână cu protocoale criptografice precum Transport Layer Security (TLS) și predecesorul său SSL (Secure Sockets Layer), Netscape a reușit să stabilească protocoalele de securitate de bază.

Asta a permis internetului să crească rapid. S-au putut încorpora aplicații comune de pe web, navigare și e-mail către transfer de date monetare și sensibile.

Contribuția eBay și Amazon

Întrucât internetul a cunoscut o creștere „meteorică” a popularității, Jeff Bezos, în timp ce lucra pe Wall Street, a văzut oportunitatea.

Valorificând faptul că magazinele tradiționale de cărți ar putea stoca doar un număr limitat de unități, Bezos a lansat Amazon. Așa a luat naștere „cea mai mare librărie a Pământului”.

Lansarea a avut loc în garajul său din Bellevue, Washington. Fără o locație fizică de vânzare, a reușit să ofere consumatorilor de internet o gamă aproape nelimitată de cărți, multe greu de găsit în librăriile locale.

Succesul său a fost aproape instantaneu.

În ciuda faptului că și-a revărsat majoritatea veniturilor direct în creștere, în termen de două luni compania se bucura de vânzări de 20.000 USD pe săptămână.

Pe lângă faptul că venitul său net a rămas relativ constant, cifrele anuale ale Amazon nu au scăzut niciodată. E un exemplu strălucit de comerț electronic. A devenit o constantă zilnică în viața consumatorilor online medii.

eBay

A fost o poveste similară pentru antreprenorul născut în Paris, Pierre Omidyar. După ce s-a mutat în SUA interesul puternic al lui Omidyar pentru noile tehnologii l-a determinat să dezvolte o platformă de comerț electronic.

În mai 1995 a lansat AuctionWeb, o nouă platformă în care pasionații de licitații puteau vinde și licita pe articole de colecție. De la dozatoare Pez la monede rare.

Pe măsură ce numărul de licitații de pe platformă a crescut, a crescut și baza de utilizatori. Numai în ianuarie 1997 au fost listate pe website două milioane de articole. Astăzi platforma este cunoscută ca eBay.

SEO și PPC

În primele zile ale internetului, când existau un număr finit de website-uri, directoare precum Yahoo! erau cel mai simplu mod de a găsi rapid lucruri interesante pe web.

Cu toate acestea, pe măsură ce numărul de website-uri a crescut, conținutul a început să apară mai repede decât putea fi indexat de către motoarele de căutare.

Motoarele de căutare rudimentare existau din 1990. În special Excite, Altavista și Lycos. Abia când Larry Page și Sergey Brin au introdus Google în 1998, am văzut cu adevărat impactul pe care motoarele de căutare l-ar putea avea asupra comerțului electronic.

Însă, e corect să spunem că Page și Brin nu au avut cel mai bun start. În timp ce echipa fondatoare Google încerca să găsească bazele paginilor și algoritmilor săi de rezultate, specialiștii în marketing au putut profita.

Aceștia foloseau tactici de „black hat”, cum ar fi excesul de cuvinte cheie și backlink-uri dubioase. Făceau asta pentru a-și spori clasamentul organic.

Diferitele actualizări ale algoritmului Google de-a lungul anilor aduc sancțiuni pentru astfel de tactici. Actualizările recompensau companiile de comerț electronic ce se concentrau pe optimizarea website-urilor prin furnizarea de conținut informativ, util și relevant.

O ofertă de servicii SEO avantajoasă pe asta trebuie să se bazeze.

Creșterea și dezvoltarea App Store

Internetul a devenit rapid o constantă în viața oamenilor. Atenția s-au îndreptat spre dezvoltarea tehnologiilor mobile. Un domeniu cheie a fost modul în care aplicațiile mobile pot juca un rol în dezvoltarea companiilor B2C.

În anii ’90 și începutul anilor 2000 software-ul de pe dispozitivele mobile era limitat la aplicații de bază, dezvoltate de producători. 2007 și 2008 au cunoscut o creștere a dezvoltării aplicațiilor mobile.

Odată cu lansarea Apple Store App și Android App Store (Google Play), companiile de tehnologie s-au grăbit să își vadă produsele și serviciile pe aceste noi platforme.

Cu peste 100 de milioane de descărcări în primele 60 de zile de App Store, companiile de comerț electronic care se bazaseră anterior pe website-ul lor aveau un canal complet nou prin care să ajungă la public.

Latura întunecată a comerțului electronic

Pentru fiecare exemplu de nouă tehnologie revoluționară care schimbă lumea vine un număr infinit mai mare de oameni sau organizații care vor încerca să o exploateze. Și comerțul electronic nu face excepție.

Întrebați orice pasionat de istorie despre Drumul Mătăsii. Mai mult ca sigur vă spune de vechea rută comercială care din Marea Mediterană prin Europa, Orientul Mijlociu și Asia.

A servit ca o cale către bogății pentru comercianții din întreaga lume.

Dar, deși este imposibil să atribuiți o singură persoană formării acelui Drum al Mătăsii, Drumul Mătăsii de astăzi poate fi urmărit înapoi la un singur om. Ross Ulbricht. Este mai cunoscut sub pseudonimul de pe internet, Dread Pirate Roberts.

The Silk Road

În februarie 2011, Ulbricht a lansat The Silk Road. Reprezintă o piață neagră online specializată în vânzarea și cumpărarea de produse și servicii ilicite, variind de la droguri de clasă A până la arme.

Website-ul era un serviciu ascuns Tor. Însemna că era invizibil pentru motoarele de căutare, cum ar fi Google, și proaspăt lansatul descendent Microsoft al MSN, Bing.

Acesta garanta anonimatul complet utilizatorilor ce rulau software criptografic pentru a-și accesa piața, utilizând plăți fără urmărire și noua monedă digitală introdusă, Bitcoin.

În mod evident, a înregistrat o cantitate incredibilă de succes.

În pofida încercărilor constante ale DEA, FBI și Homeland Security, printre altele, de a elimina website-ul, abia după ce Ulbricht a fost urmărit și arestat în octombrie 2013, amploarea operațiunii a fost pe deplin realizată.

În puțin peste doi ani, Silk Road a înregistrat tranzacții ilegale în valoare de peste 1 miliard de dolari.

O schimbare de focalizare

În timp ce unii căutau modalități de a exploata internetul, „farurile strălucitoare” ale comerțului electronic, eBay și Amazon, deveniseră uriașe.

Mai mult, numărul companiilor B2C care au ajuns să se bazeze pe comerțul electronic a crescut la niveluri pe care nimeni nu le-ar fi putut prezice. În același timp, inovația în sectorul comerțului electronic a început să se concentreze asupra tehnologiilor de plată.

La sfârșitul anilor 2000, numărul furnizorilor de soluții de plată a crescut. A deschis comerțul electronic nu doar companiilor uriașe cu cifre de afaceri mari, ci și întreprinderilor mici.

Odată cu lansarea website-urilor de crowdfunding acestor tipuri de companii li s-a oferit și mai mult acces la o bază instantanee de clienți. Le-a permis să introducă, să comercializeze și să vândă produsul chiar înainte ca acesta să fie creat.

Platforme precum Shopify și Veeqo oferă proprietarilor de întreprinderi mici o platformă ușoară, rapidă și fiabilă. Aceștia își pot începe și desfășura activitatea de comerț electronic eficient.

Noile soluții de plată, inclusiv Square și Stripe, au permis antreprenorilor fără experiență prealabilă în comerțul electronic să vândă eficient și fără probleme în mediul online.

Concluzie

Nu există nicio îndoială. Comerțul electronic a avut o evoluție interesantă. A fost modelat de provocările cu care s-a confruntat.

Dar, încă de la începuturi, noile tehnologii stabilesc condițiile de concurență între vânzătorii internaționalii uriași și întreprinderile mici independente. Practic, permite oricărui antreprenor aspirant în comerț electronic să prospere într-un mediu foarte competitiv.

Business

Articole și documentații din diverse domenii de activitate. Suntem specializați în servicii de optimizare SEO, promovare și servicii de link building. Compania noastră deține peste 90 de website-uri din diverse domenii de activitate.

Articole recomandate

Back to top button