
Lanțurile comerciale, de transport maritim și de aprovizionare, produc noutăți foarte multe în ultima vreme. Un război tarifar robust și rapid în creștere între SUA și alte țări atrage atenția asupra multitudinii adesea uitate de curieri, agenți de transport maritim și depozite care aduc mărfuri pe piață și umplu fabricile cu materii prime.
Fiecare Tweet plin de viață al președintelui SUA ne amintește că lanțul de aprovizionare global este elementul vital al erei digitale. Este inima economiei și facilitatorul practic al oricărei alte industrii.
Și nu este într-o formă excelentă.
Din păcate, lanțurile de aprovizionare nu sunt doar subiectul unor tweet-uri. Lanțul modern de aprovizionare se confruntă cu o presiune incredibilă din cauza cererilor crescute din ecosistemul digital.
De exemplu, numai Amazon a livrat mai mult de cinci miliarde de articole în 2017. În anumite perioade vânzările online depășesc de fapt achizițiile din magazinele fizice. Toate acestea au un impact imens asupra capacităților generale ale lanțului de aprovizionare.
După cum remarcă McKinsey & Co., „Multe dintre lanțurile de aprovizionare cu amănuntul de astăzi pur și simplu nu sunt create pentru a face față acestei cereri de viteză și comoditate într-un mod rentabil. Ele scârțâie deja sub tensiunea noii lumi multichannel”.
Odată cu îngrijorarea privind originalitatea, securitatea și integritatea articolelor, este evident că lanțul de aprovizionare are nevoie de o schimbare.
Fluxul de mărfuri
Companiile sunt în căutarea unui management mai bun și eficient al lanțului de aprovizionare. Implementează tehnologii puternice pentru a încerca să elimine deficiențele.
Pentru multe companii, noile tehnologii devin un model de business.
De fapt, un studiu realizat în 2017 de Deloitte a arătat că, în ciuda unei importanțe tot mai mari a analizei și îmbunătățirii lanțului de aprovizionare, frauda, risipa și abuzul persistă. 30% din cei 3200 de participanți la sondaj au raportat cazuri de abuz în lanțul de aprovizionare.
Unul dintre managerii superiori care supraveghează studiul concluzionează: „Din păcate, vigilența sporită nu se traduce prin cazuri mai puține de fraudatori care încearcă să își perpetueze schemele.
Chiar și cei mai avansați utilizatori de analize ar trebui să lucreze pentru a-și dezvolta în mod constant eforturile de a stopa frauda în lanțul de aprovizionare și abuzurile”.
Din ce în ce mai mult devine clar că evoluția și vigilența se regăsesc în cea mai recentă dezvoltare tehnologică, blockchain-ul.
Urmărind cea mai bună soluție
Blockchain-ul nu este o tehnologie complet nouă. Introdus alături de Bitcoin în 2009, blockchain-ul a fost inițial destinat să faciliteze tranzacțiile cu monedă digitală utilizând un registru descentralizat care se mândrea cu caracteristici de securitate și utilizare care au făcut practic posibilă o monedă digitală.
Desigur, pe măsură ce Bitcoin și alte monede digitale au crescut în proeminență și valoare, blockchain-ul a câștigat și notorietate accesorie.
De atunci, blockchain-ul a primit sprijin și investiții aproape unanime de la lideri din industrie, antreprenori și oficiali guvernamentali.
Așa cum a scris revista New York Times, „Balonul Bitcoin se poate dovedi în cele din urmă a fi o distragere a atenției de la adevărata semnificație a blockchain-ului”.
Acest lucru este, fără îndoială, adevărat pentru gestionarea lanțului de aprovizionare. Acesta este gata să beneficieze de capabilitățile unice ale blockchain-ului.
Într-adevăr, în timp ce blockchain-ul este frecvent promovat ca a treia iterație a internetului cu potențial perturbator pentru practic fiecare industrie, probabil că nimeni nu este mai pregătit să beneficieze de blockchain ca lanțurile de aprovizionare și sectorul de transport.
În general, blockchain-ul va avea impact asupra managementului lanțului de aprovizionare în trei moduri.
1. Tehnologii colaborative
Creșterea blockchain coincide cu o altă revoluție tehnologică. Ne referim la introducerea Internetului obiectelor (IoT) și a inteligenței artificiale (AI).
Aceste tehnologii lasă o amprentă asupra tuturor. De la aspiratoare auto-activate la vehicule autonome. Ele au un rol evident și important de jucat în gestionarea lanțului de aprovizionare.
De exemplu, dispozitivele IoT ieftine și accesibile pot fi securizate la pachete sau containere de transport pentru a furniza companiilor date în timp real, care pot fi acționate.
Aceste date fiabile și de înaltă calitate pot ajuta companiile să gestioneze și să evalueze mai eficient toate aspectele lanțului de aprovizionare. Pot facilita cele mai bune practici bazate pe date în inovare și îmbunătățire continuă.
Într-o expunere privind integrarea IoT cu gestionarea lanțului de aprovizionare, Forbes observă că această combinație va „pune securitatea cibernetică și manipularea în condiții de siguranță a datelor”.
Când companiile integrează tehnologia blockchain în infrastructura lor, dispozitivele IoT pot înregistra informații în registrul imutabil și descentralizat al blockchain-ului.
Îi asigură validitatea și îi protejează integritatea.
Odată cu GDPR și alte reglementări guvernamentale care impun companiilor cerințe de securitate din ce în ce mai grele, este atât un avantaj tangibil, cât și o necesitate practică.
2. Înregistrați clar și sigur
Registrul blockchain a fost creat pentru a fi o înregistrare publică neschimbabilă a tranzacțiilor. Caracteristica se aplică și ecosistemelor lanțului de aprovizionare.
Cu mai multe părți interesate care lucrează pentru un scop singular, datele în timp real furnizate de dispozitivele IoT sunt accesibile în registrul partajat.
Mai mult, aceste înregistrări publice oferă o măsură de răspundere pentru o industrie adesea acoperită de confuzie și opacitate.
Această transparență poate îmbunătăți credibilitatea lanțului de aprovizionare. Poate îmbunătăți simultan funcționalitatea și eficiența acestuia.
Pe scurt, atunci când toată lumea are cunoștință de toate informațiile necesare, toți câștigă. Pe cale de consecință, produsul final se îmbunătățește.
3. Contracte inteligente și convenabile
Lanțurile de aprovizionare sunt complexe, mereu într-un flux continuu. Sunt extrem de dependente de viteză, eficiență și încredere.
Contractele inteligente încorporate ale blockchain-ului reprezintă un pas clar pentru îmbunătățirea capacității companiilor de a transfera în siguranță și automat plăți și date către membri diferiți ai lanțului de aprovizionare.
Prin reducerea decalajului în sistem, rețelele lanțului de aprovizionare pot funcționa mai eficient și mai rapid. Într-un raport exhaustiv privind rolul blockchain-ului în gestionarea lanțului de aprovizionare, Deloitte concluzionează:
„Urmărirea în timp real prin contracte inteligente oferă părților interesate din lanțul de aprovizionare flexibilitatea de a lua decizii rapide. De a actualiza nivelurile de inventar în mod continuu, reducând astfel inactivitatea fondului de rulment”.
Companiile pot utiliza contracte inteligente pentru a remite plăți imediate ce corespund unor condiții prestabilite. În acest fel, curierii și alți participanți în lanțul de aprovizionare pot fi compensați automat atunci când produsele lor ajung la destinație sau trec un punct de control.
O soluție deja implementată la locul de muncă
Poate cel mai important aspect, contribuțiile blockchain-ului nu sunt teoretice. Acestea sunt deja practice. Multe companii au găsit modalități de a implementa imediat tehnologia.
IBM folosește blockchain-ul pentru a face transportul alimentelor mai sigur prin aplicarea registrului distribuit în lanțul de aprovizionare cu alimente.
Între timp, produsele cu miză mare, precum diamantele, sunt verificate și urmărite folosind înregistrările blockchain-ului.
Concluzie
Cu alte cuvinte, pentru o tehnologie relativ nouă, blockchain-ul aduce deja îmbunătățiri semnificative lanțului de aprovizionare.
Aceste upgrade-uri nu pot veni suficient de curând. Lanțul modern de aprovizionare suportă un moment transformator.
Este unul care îi va permite să acomodeze cel mai bine economia contemporană. E o tranziție ajutată de cea mai recentă tehnologie, astfel că blockchain-ul va juca un rol cheie.